Vi har laget et eksempel for å illustrere forskjellen: En Nissan LEAF brukes til å kjøre 27 mil fra Sarpsborg til Lillehammer. På denne strekningen er det flere hurtigladere.
I bilen velges en temperatur som er komfortabel for hele familien, og reisen starter med full batterikapasitet. Først kjøres den ned til 20% og lades ved hvert stopp opp til 80%. Slik fortsetter det til man er fremme. Snittfarten er 80 km/t.
- Rekkevidde om sommeren er ca 140 km. Ladetid fra 20% til 80% gir ca 25 minutters stopp. Slik blir det tre timer og tjue minutters kjøring, og to ladepauser på totalt femti minutter. Hele turen tar rundt 4 timer totalt.
- Rekkevidden om vinteren er ca 80 km. Ladetid fra 20% til 80% gir ca 40 minutters ladepause. Slik får man fortsatt tre timer og tjue minutters kjøring, men i tillegg blir det 4-5 ladepauser på ca to timer og tre kvarter til sammen. Hele turen tar 6 timer totalt.
Du kan altså få en ganske hyggelig elektrisk tur om sommeren. På vinteren kan det i beste fall bli en litt mer krevende tur på over seks timer. Total varighet blir svært avhengig av hvilken temperatur batteriene oppnår, og hvor hurtigladerne er plassert langs strekningen. Ikke minst har det også noe å si om de er ledige når du trenger dem. Det kan bli lenge å vente dersom det er flere foran deg i ladekøen. Verste scenario er at hurtigladeren er ute av drift.
Det er derfor lurt å teste en slik tur om sommeren første gang, og være klar over at tidsbruken blir helt annerledes på vinterstid. Ettersom behovet for ladestopp melder seg langt hyppigere på den kalde årstiden, trengs det flere hurtigladere å velge mellom langs strekningen.
Her kan du lese mer om å lade elbil i kulden