Slik lader man en elbil

Det finnes flere måter å lade elbilen på, derfor kan det være nyttig å kunne litt om de vanligste.

For lading av elbil utenfor hjemmet eller på reise, finnes det en rekke muligheter. Både enkle AC ladepunkter for sakte lading og DC hurtiglading. Ved kjøp av elbil, leveres den vanligvis med ladekabler for AC lading, og på DC hurtigladestasjonene sitter det fast en kabel man kan benytte. For hjemmelading bør det settes opp en egen hjemme-ladestasjon.

Dette er de vanligste måtene å lade på:

Ladestasjon hjemme i garasjen

For lading hjemme er den tryggeste og beste løsningen, å installere en egen ladestasjon. I motsetning til å lade i en stikkontakt, er hjemmeladeren en mye sikrere løsning som i tillegg gjør det mulig å lade med høyere effekt. Ladestasjonen har en kontakt som er dimensjonert for å levere høy strøm over tid, og den har innebygde sikkerhetsfunksjoner som håndterer alle risikoene som kan oppstå ved lading av en elbil eller en plug-in hybrid. 

Å installere en ladestasjon koster fra rundt 15.000,- for en ordinær installasjon. Prisen stiger hvis det er behov for ytterligere oppgraderinger i det elektriske anlegget. Dette er en kostnad man må være forberedt på når man går til anskaffelse av en bil som trenger lading. En ladestasjon er en trygg investering som kan benyttes i mange år fremover, selv om bilen byttes.

Vanlig stikkontakt

Til tross for at mange lader elbilen i vanlig stikkontakt med Mode2 kabelen som følger bilen, er dette en nødløsning som kun skal benyttes når andre ladeuttak tilpasset for elbil ikke finnes i nærheten.

Regelmessig lading av elbil i en stikkontakt som er satt opp til andre formål (for eksempel i garasjen eller ute), er brudd på el-forskriftene i følge DSB (Direktoratet for sikkerhet og beredskap) fordi dette er å anse som en bruksendring. Dermed er det krav til at ladepunktet, det vil si stikkontakten, må oppgraderes til gjeldende regelverk:

Dersom en vanlig stikkontakt brukes som ladepunkt, må den være i henhold til normen NEK400 fra 2014. Det vil blant annet si at stikkontakten må være enkel, ha egen kurs med maks 10A sikring, spesielt jordfeilvern (Type B) med mer. En elektriker må legge opp en ny kurs som oppfyller alle kravene i normen. Les mer om Lading av elbil og sikkerhet

Lading i borettslag og sameier

I et borettslag eller sameie kan man vanligvis ikke sette opp ladestasjon i fellesgarasjen på egen hånd. Elbilforeningen samarbeider med OBOS og Oslo kommune om en veileder for boligselskap som vil etablere ladestasjon for beboere med elbil.

I de fleste tilfeller er det fornuftig å benytte en rådgiver som har god kunnskap om elbillading for å utarbeide en utbyggingsplan for ladeanlegget. Det er viktig at planen utarbeides av noen som både har solid elektrofaglig kunnskap og som har god kunnskap om elbillading. Planen skal være så omfattende at den også sier noe om eventuell framtidig utvidelse av inntak, etablering av laststyring og administrasjonssystem selv om dette ikke er aktuelt i første omgang.

Lading på jobb

Flere og flere arbeidsgivere tilbyr lading til ansatte og gjester. Også her bør det installeres gode ladestasjoner. Det kan være lurt å tenke på hvordan ladeanlegget kan utvides etter hvert som behovet øker, slik at investeringene med å tilrettelegge for lading er langsiktige.

Hurtiglading

På langtur trenger man noen ganger rask lading for å komme helt fram til bestemmelsesstedet. Da kan man bruke hurtiglading. Hurtig-ladestasjoner er elbilens svar på bensinstasjoner. Her kan batteriet på en vanlig elbil, fylles i løpet av en halvtime i sommerhalvåret. (Det tar lenger tid når det er kaldt ute). Det finnes mange hundre hurtig-ladestasjoner i Norge, og stadig nye etableres. På vårt hurtigladekart kan du finne eksisterende og planlagte hurtigladere med driftsstatus og betalingsinformasjon. Dagens hurtigladestasjoner er på 50 kW, dette gir en ladehastighet som tilsvarer over 50 km i løpet av et kvarter ved ideelle forhold. I tiden fremover vil det etableres ladestasjoner som kan levere 150 kW og etter hvert også enkelte som kan levere 350 kW. Det betyr lading tilsvarende henholdsvis 150 km og 400 km i løpet av en time, for de bilene som kan håndtere dette.