Hvilke elbiler kan lade med hva?

Vi har laget en oversikt over hvilken ladeeffekt dagens elbiler kan benytte, samt hvilke ladekontakter de kan bruke.

Spredningen i ladefart (effekt) og ladetyper er økende. Fra vi kun hadde sakteste normallading rundt 10A fra husholdningskontakt, til etter hvert også CHAdeMO hurtiglading, ser vi at det begynner å oppstå varianter mellom disse hastighetene. Ladepunkt med 16A-kurs kan nå utnyttes for litt raskere lading hvis den nye elbilkontakten (Type 2) er i bruk. I tillegg har vi fått Combo (CCS) hurtiglading, og Tesla har kommet med sin egen superlading som de kaller det. Du kan lese mer om ladefart her

Ladeeffekt

Hvor fort ladinga foregår fra et AC-ladeuttak, avhenger av kapasiteten til laderen i elbilen og hva ladeutstyret tillater fra ulike kontakttyper. Merk at det for enkelte modeller leveres kraftigere ladere som tilleggsutstyr, sjekk fotnotene. Elbiler kan lade på AC-uttak med høyere tilgjengelig effekt enn det laderen kan benytte. F.eks. kan en Nissan LEAF lade fra et uttak med 22 kW, men får maksimalt 6,6 kW fra det. I tabellen har vi satt kryss for den maksimale effekten de kan trekke.

For DC-lading er laderen integrert i ladepunktet. Hastigheten bestemmes av hva den maksimale effekten til ladepunktet er, samt hvor høye strømstyrker batteriene er i stand til å ta i mot. F.eks. vil de i kulde være mindre mottagelig for høye effekter, les mer om temperaturer og ladetid her.

Elbil Strøm Ladeeffekt
BMW i3 230V/16A - AC 1fas
230V/32A - AC 3fas
Combo - DC
< 3,6 kW
< 7 kW
20-50 kW
Buddy 230V/16A - AC 1fas < 3,6 kW
Citroen Berlingo 230V/16A - AC 1fas
CHAdeMO - DC
< 3,6 kW
20-50 kW
Citroen C-ZERO 230V/16A - AC 1fas
CHAdeMO - DC

< 3,6 kW
20-50 kW

Ford Focus Electric 230V/16A - AC 1fas
230V/32A - AC 1fas
< 3,6 kW
< 7 kW
Kia Soul Electric 230V/16A - AC 1fas
230V/32A - AC 1fas
< 3,6 kW
< 7 kW
Mercedes B-klasse ED 230V/16A - AC 1fas
230V/32A - AC 1fas
230V/32A - AC 3fas
< 3,6 kW
< 7 kW
< 12 kW
Mitsubishi i-MiEV 230V/16A - AC 1fas
CHAdeMO - DC
< 3,6 kW
20-50 kW
Nissan e-NV200/Evalia 230V/16A - AC 1fas
230V/32A - AC 1fas
< 3,6 kW
< 7 kW
Nissan LEAF 230V/16A - AC 1fas
230V/32A - AC 1fas
< 3,6 kW
< 7 kW
Peugeot iOn 230V/16A - AC 1fas
CHAdeMO - DC
< 3,6 kW
20-50 kW
Peugeot Partner 230V/16A - AC 1fas
CHAdeMO - DC
< 3,6kW
20-50 kW
Renault Kangoo ZE 230V/16A - AC 1fas < 3,6 kW
Renault Twizy 230V/16A - AC 1fas < 3,6 kW
Renault Zoe 230V/16A - AC 1fas
230V/32A - AC 1fas
230V/32A - AC 3fas
400V/32A - AC 3fas
400V/63A - AC 3fas
< 3,6 kW
< 7 kW
< 12 kW
< 22 kW
< 43 kW
Tesla Model S 230V/16A - AC 1fas
230V/32A - AC 1fas
230V/32A - AC 3fas
400V/32A - AC 3fas
< 3,6 kW
< 7 kW
< 12 kW
< 22 kW
VW e-Golf 230V/16A - AC 1fas
Combo - DC
< 3,6 kW
20-50 kW
VW e-up! 230V/16A - AC 1fas
Combo - DC
< 3,6 kW
20-50 kW

Ladekontakter

I tillegg til tabellen for ladefart har vi en oversikt over hvilke kontakttyper de ulike elbilene kan bruke.

For AC-lading er det på ladepunktene fortsatt vanligst med Schuko (husholdningskontakten), men den nye elbilkontakten (Type 2) blir mer og mer utbredt. Denne brukes også mer og mer på bilene, men det vil framover være elbilmodeller med ulike kontakter på bilen, som Type 1 (japanske) og Type 2 (de fleste europeiske og amerikanske). 

Alle billeverandører i Norge bør sørge for å levere elbilene med kabler både for Schuko og Type 2 slik at elbilistene får så mange lademuligheter som mulig. Kjøretøy med Type 1 kontakt på bilen må ha en ladekabel med Type 1 plugg til bilen og Type 2 plugg mot strømnettet for å kunne bruke ladepunktene med Type 2 kontakt. Ladepunktene som har fastmontert kabel med Type 1 plugg (ja, det er noen), kan bare brukes av elbiler med Type 1 kontakt på bilen. Tesla har strukket seg svært langt for at alt av kontakter skal kunne brukes. 

Her kan du lese mer om kontakter for elbiler.

For DC-lading sitter pluggen på kabelen som er fastmontert på ladestasjonen. Type DC-lading angir da hvilken plugg som kan benyttes: CHAdeMO, Combo eller Tesla.

Elbil Kontakter
BMW i3 Schuko
Type 2
Buddy Schuko
Citroen Berlingo Schuko
Type 1
Type 2
CHAdeMO
Citroen C-ZERO Schuko
Type 1
Type 2
CHAdeMO
Ford Focus Electric Schuko
Type 1
Type 2
Kia Soul Electric Schuko
Type 1
Type 2
CHAdeMO
Mercedes B-klasse ED Schuko
Type 2
Mitsubishi i-MiEV Schuko
Type 1
Type 2
CHAdeMO
Nissan e-NV200/Evalia Schuko
Type 1
Type 2
CHAdeMO
Nissan LEAF Schuko
Type 1
Type 2
CHAdeMO
Peugeot iOn Schuko
Type 1
Type 2
CHAdeMO
Peugeot Partner Schuko
Type 1
Type 2
CHAdeMO
Renault Kangoo ZE Schuko
Type 1
Type 2
Renault Twizy Schuko
Renault Zoe Schuko
Type 2
Reva Schuko
Tesla Model S Schuko
Type 2
Combo
Ind. 3-pin
Ind. 5-pin
Tesla Model S
Tesla Roadster Schuko
Tesla Roadster
Think Schuko
VW e-Golf

Schuko
Type 2
Combo

VW e-up! Schuko
Type 2
Combo